GARDERMOENmessa 2023

           


Velkommen til vår 11. nasjonale transportmesse (nå også anleggsmesse) 1. – 3. september 2023

- En gedigen nasjonal "markedsplass" hvor tilbydere og eiere/brukere av tungt materiell forenes - også i form av opprettholdelse og videreutvikling av det viktige bransjemiljøet. Utendørs, der utstyret er laget for å brukes og hvor bransjen trives best i hverdagen - sånt blir det godt miljø av! Svært lave utstillerpriser og én felles publikumsgate med utstillere stående i rekke og rad på hver side for lik eksponering mot publikumsgata. Inne-stands for mindre utstillere i laaange fellestelt. Et matnyttig og ujålete arrangement utstillerne føler tilhøre dem selv og verdt sin deltakelse.

Allerede på første forsøk i 2003 ble vårt nye messekonsept erklært som en knallsuksess blant så vel publikummere som utstillere. Messa har vokst seg større hvert eneste år, og f.o.m. 2023 med en egen anleggsmesse vis a vis transportmessa. Fra før av er vi den som har arrangert flest nasjonale transportmesser i Norge.

Truckers Camp, overnatting, convoy til messa, adkomst, messebusser, skoleelever - se Publikum

Fakta om TRANSPORTmessa:
En messe-idé i 1998.

Bjørn Magnussen - eier og drifter av messa - startet i 1998 (gjennom mediekanalen TransportMagasinet) opp arbeidet med å forene tilbydere og brukere av transportmateriell til en stor "transport-markedsplass" – fullgode nasjonale transportmesser innenfor veibasert transport men til et lavest mulig kostnadsbilde for utstilleren. Første arrangement avholdt 2003.

Grunnpilar: Et lavt-kostende arrangement for utstillerne, som tidligere forbandt typiske messer med svært høye kostnader i forhold til nytteverdi, er og skal ALLTID være en av grunnpilarene i messekonseptet.

Grunnpilar: Utstillerne skal føle arrangementet tilhører DEM SELV, hvor videreutvikling gjøres med utgangspunkt i utstillernes ønsker.

Grunnpilar: Utstillerne oppfordres til å tenke produkter og “legge igjen de tyngste slipsnålene” hjemme, og i stedet ta seg godt av utøverne i bransjen slik de er vant til i det daglige – en svært vellykket resept.

Grunnpilar: Riktig utstillere til et riktig publikum - fremfor høyest mulige deltakere/publikummere for høyest mulige tallverdier – ligger til grunn for det unike miljøet arrangementet vårt er så godt kjent for.

Grunnpilar: Vi takker bestemt nei til deltakelse fra utstillere vi mener ikke gagner messa med utgangspunkt i forventet publikum (mange ønsker å være med fordi kostnadsnivået vårt er lavt). Påmelding etter prinsippet "første mann til mølla" da det for hver gang er flere som ønsker messedeltakelse enn hva vi har plass til.




1998
Under transportmessa på Sjølyst i Oslo (Norges Varemesse) oppfordres TransportMagasinet av en av landets to største lastebilimportører til å lage til en ny norsk transportmesse. Elmia i Sverige nevnes som en ønsket modell, men helst til lavere kostand for utstillerne. Tja, kan vi klare det, da...?

1999
TransportMagasinet inspireres under en dansk transportmesse. Idéer bringes hjem med rød tråd om at det enkle ofte er det beste! For danskenes messe, ute i det fri og med hele bransjen til stede, var både hyggelig og matnyttig. Det siste bekreftet av samtlige utstillere.

2000
TransportMagasinet starter prosessen med å tilby Norge en lavkost messekonsept. Mange idéer skal vurderes og tenkes nøye igjennom. Igjen hører vi bransjen gruer seg til messa på Sjølyst, neste år, som koster de for mye penger = vi selv MÅ lage til et lavpris konsept for å kunne lykkes.

2001
TransportMagasinet gjør en test på Sjølystmessa, lager en stand slik vi mener publikum liker – kun Scania drar mere folk! Ingen tvil; gjør man noe på bransjens egne premisser lykkes man. Med denne erfaring starter planleggingen av transportmessa, som skal se dagens lys i 2003 på Biri Travbane/Mjøsa.

2002
"2001-eksperimentet" utarbeides til å bli en ny nasjonal lavt-kostende transportmesse. Lastebilimportørene forespørres – et klart og entusiastisk JA til vårt nye messekonsept! Utstillerbrosjyren ”BiriTransporten 2003” sendes deretter ut til bransjen – med stor begeistring tilbake!

2003
Fra idé til handling; TransportMagasinet lanserer sitt nye helt egenutviklede messekonsept. Og med suksess langt over alle forventninger og det allerede på første forsøk! Videre, skulle utstillernes egne erfaringer ligge til grunn for all videreutvikling av messekonseptet.

2004
Helt nye Lillestrøm anlegget inviterer til transportmesse. Vi velger å stå over dette året med vår ferske messe. Og undres samtidig om vi kan droppe vår egen messe i fremtiden? Men, utstillerne oppfordrer oss STERKT til flere messer, de ønsker seg vårt lave prisnivå, enkle og hyggelige messemiljø.

2005
Andre forsøk på Biri! Nå med utvidede arealer, men allikevel stappfullt. Bransjen erklærte nå messa som en tradisjon som ikke må stoppe opp. Samtidig som de er svært fornøyd med at deres egne ønsker ligger bak all videreutvikling, og med 10 utstillere i messestyret som bransjens egen “sikkerhet!”

2006
Tredje arrangement på Biri, bransjen er meget fornøyd, dessverre 18 utstillere på venteliste enda vi utvidet til maks. Arrangementet MÅ som følge av voksende popularitet flyttes neste gang, alt tilgjengelige areal er benyttet. Men vi har liten lyst til å flytte fra dette utrolig flotte travanlegget ved Mjøsa.

2007
Ny transportmesse på Lillestrøm. Vi velger å stå over, i stedet bruke tid på å forsøke å finne en større og sentral messearena. Samtidig som vi høster kritikk for ikke å lage messe dette året. Lillestrøm slet stort med innsalget sitt, noe som løsnet straks (!) vi selv meldte nei til messe dette året her.

2008
Transportmarkedet gløder! Vi har fortsatt ikke funnet stor nok arena – altså ingen messe i 2008. Plutselig "oppdages" en nedlagt flystripe fra krigen, ved OSL Gardermoen. Avtale tegnes, arbeidet med et enda bedre messe konsept igangsettes. Med dette ante vi et enda bedre arrangement!

2009
Messearena inntil landets trafikk knutepunkt OSL, én felles utstillergate med 100 % lik eksponering for alle utstillere – det kunne ikke gå galt. Vi utvidet til 150 utstillere og netto utstiller areal 27.000 m2. Den planlagte messa på Lillestrøm lar seg ikke arrangere, samtidig som vår nye arena skulle vise seg å falle i smak.

2010
Avlysning av messa i Finland. Men vil de utsatte messene på Lillestrøm og Herning arrangeres i 2010? Nei, kun vår egen messe, og nå enda bedre og enda større! Vi lager til 2 x 150 m lange teltrekker for de minste utstillerne – til stor begeistring hos så vel utstillere som publikummere.

2011
Lillestrøms avlyste 2009-messe går av stabelen dette året. Vi lar være, da 28 % av våre var i tvil hvor de skulle delta. Vi tenkte; velg noe annet – la oss i ettertid se hva de 28 % sier om fremtiden. Året etter skulle vi få svaret; 24 av de 28 % svarte da at de aldri mer skulle til andre...

2012
Det var bare å bygge videre på den store fornøydhet fra 2009 og 2010 på denne flystripa fra krigens dager. De aller fleste av utstillerne valgte å melde seg på for årene 2012, 2013 og 2014 – for en tillit! Også starten på tre år uten regnvær og kaldt, for flaksen var ikke med oss de første årene...

2013
Stadig flere utstillere forteller om økning av et langveisfarende publikum. Vi spør om fremtiden; minst 95 % sier hvert år fremover, nå. Det merkes tydelig at messa har satt seg – skulle bare mangle – etter et tiår. Dataglipp gjør at utstillerne øker fra 150 til 190 i antall, men alle fikk plass.

2014
Etter 2013-messa sa alle at bedre kan det ikke bli – noe det BLE! Og de langveisfarende besøkende øker fra år til år. Utstillerne hevder kvalitet & nytteverdi mer enn noen gang. Utstillerområdet øker fra gang til gang, den laaange utstillergata begynner å bli slitsomt lang – nesten 1,5 km.

2015
Året vi skulle oppgradere, utvide og videreutvikle messa! Riktig nok utstillerrekord, men langt fra det samme hva antall publikummere angår... Utstillerne var klare i sin tale; tilbake til Gardermoen - den nedlagte flyplassen inni granskauen fra krigens dager med den ene utstillergata - klart foretrukket fremfor større messer.

2016
Marginene hos leverandører av transportmateriell er små – så små at utstillerne har ønsket at vi nå skal avholde transportmesser kun annen hvert år. Mens Elmia/IAA Hannover arrangerer i 2016/2018/osv. vil vi arrangere årene mellom, altså 2017/2019/osv. Samme år går tidenes minste Lillestrøm transportmesse siden 1998 av stabelen...

2017
Som følge av fjorårets 2016-messa på Lillestrøm, deres minste siden 1998, bestemmer våre utstiller seg for å stå over vår planlagte Gardermoen messe. Dette begrunnes med at mange av de brukte svært mye penger på en 2016-messe som ble vesentlig mindre enn forhåndsannonsert ut i markedet. Et opphold ville nå være sunt.
2018
Vi oppfordrer til å besøke Nordens største «lastebil-folkefest» Elmia i Sverige rett over sommeren, og/eller verdensmessen IAA Hannover litt seinere på høsten. TransportMagasinet arrangerer sin 4. fellestur til IAA Hannover.

2019
Vårt messekonsept = bransjens egen messe = de bestemmer! Lastebilimportørene valgte imidlertid den nye "dobbeltmessen" på Lillestrøm, kun 25 dager fra vår egen. Våre utstillere valgte med dette innstilling av vår egen Gardermoen 2019 messe, noe vi er glade for, fordi to messer på under én måned hadde betydd to dårlige messer.

2020
Vi oppfordrer til å besøke Nordens største «lastebil-folkefest» Elmia i Sverige rett over sommeren, og/eller verdensmessen IAA Hannover litt seinere på høsten. TransportMagasinet planlegger sin 5. fellestur med egen chartermaskin til IAA Hannover. Covid 19 setter en stopper for alt.

2021
Transportmessa ble igjen vellykket og med større satsning fra utstillerne enn noen gang - aldri før har man sett så mye flott utstyr utstilt. Dessverre påvirket halvannet år med pandemi antall publikummere, i forhold til tidligere års besøkstall. Men, utstillerne meldte tilbake om et svært så interessert publikum. Selve arrangementet var bedre enn noen gang, bl.a. med flere spisesteder og skikkelige toalettanlegg. Convoyen med stolte vogntogsjåfører telte ca. 160 lastebiler og vogntog, som vanlig et flott skue som først og fremst oser av yrkesstolthet.
2022


2023
Ny og utvidet messe, 1. – 3. september, navn endres til GARDERMOENmessa og med anleggsmaskiner tilknyttet transportbransjen. Muligheter for prøvekjøring av maskiner/lastebiler - vinn vinn for publikum da mange har interesse for begge deler.

2024


2025
Ny messe med utgangspunkt i 2023-messa.